Cezayirli Souad Massi
Ankara’da Konser Verdi
"Ankara Dünya Müzikleri Festivali" kapsamında, farklı kültürlerin, etnik ve geleneksel motifler taşıyan müzikleri Ankaralı dinleyicilerle buluşturulmaya devam ediyor.
Milli Eğitim Bakanlığı Şura Salonu'nda gerçekleştirilen festivalin konuğu Souad Massi, arap şiirinden etkilenerek yaptığı "El-Mutakallimun" adlı son albümünden parçaları, Arapça, Fransızca, İngilizce ve Berberice seslendirdi.
Konsere katılanların da şarkılarına zaman zaman eşlik ettiği Souad Massi'nin konseri, yaklaşık bir buçuk saat sürdü.
Aşktan politik konulara kadar söylediği birbirinden güzel şarkılarla ünlenen Cezayirli sanatçı, kariyerine folk müziği rock grubu "Atakor" ile başladı ve politik şarkılarıyla dikkat çekti. Aldığı ölüm tehditleri üzerine ülkesini terk edip Paris'e yerleşen Massi, Paris'te sahneye çıktığı Cezayir Kadınları anlamına gelen "Femmes d'Algerie Festivali"nin ardından iş adamı Chris Blackwell'in kurucusu olduğu şirketle anlaşarak müzik kariyerini sürdürdü.
Massi, en sevilen şarkısıyla aynı adı taşıyan ilk albümü "Raoui" ile dünya çapında "En iyi yeni Kuzey Afrikalı müzisyen" olarak tanımlandı.
Geleneksel müzikleri, folk ve rock ile buluşturduğu özgün tarzıyla dünya müziği arenasında önemli kadın şarkıcılar arasında yer alan Massi, Arapça, Fransızca, İngilizce ve Berberice söylediği şarkıları, gitarı ve şarkı yazarı kimliğiyle Cezayir’de rock ile başladığı kariyerine tangolar, flamenko dokunuşları ve Afrika müziklerine kadar birbirinden farklı türleri birleştirerek devam ediyor.
2002 yılında BBC ödüllerini topladığı ve büyük ilgi gördüğü ‘Raoui (Hikayeci)’ albümünden bu yana kariyerini başarı ile sürdüren sanatçı, müzik eleştirmenlerinden yoğun ilgi gördüğü ‘Deb (Kalbi Kırık)’ albümüyle bir dünya yıldızı haline geldi.
Mağrip’in Tracy Chapman’ı olarak atıfta bulunulan ve Cezayir’den uluslararası arenaya çıkan müziklerin Raï ile sınırlı olmadığını ispatlayarak, folk müziğinden aldığı ilhamla ve gitarıyla çağdaş dünya müziği yıldızı olarak yükselen Souad Massi, şarkı yazarı ve şarkıcı kimliğiyle kendine has bir tarz yaratmayı başaran bir sanatçı.
1989 yılına kadar gitarla yaptığı canlı performanslarla küçük kulüplerde sahneye çıkmaya başlayan Souad, flamenko grubu Triana d’Alger ile çalması için teklif almış. Massi grupla uzun bir süre sahnelere ve TV şovlarına da katılmış. 1994-1996 yılları Cezayir’de sıkıntılı günler yaşanırken, bir takım kısıtlamalardan dolayı sahneye de çıkamayan Massi, o dönemlerde müzik kariyerini bırakmayı bile düşündüğünü söylüyor.
Souad’ın üçüncü stüdyo albümünün tüm ilhamı, Tunus’ta verdiği bir konserle ortaya çıkmış. Hanımeli çiçeklerinin kokusundan etkilenen Souad çocukluğundan da Cezayir’den de bu güzel çiçeğin kokusunu hatırlamış. “Mesk Elil” (Arapça hanımeli) adını verdiği albümünü nostalji duygusu üzerine kuran sanatçı, “Dar dgedi” şarkısı ile dedesinin evini tarif ederken, “ilham” ağabeyini anlatan bir şarkı olmuş. “Denya Wezmen” adlı iki aşığın tekrar buluşmasını anlatan şarkı gibi, sürgün çilesini anlatan “Khalouni” gibi şarkılarla bu albümü de yine büyük ilgi görmüştü.
Albümleri
2001: Raoui
2003: Deb
2005: Mesk Elil
2007: Live acoustique
2010: Ô Houria
2015: El Mutakallimun
2003: Deb
2005: Mesk Elil
2007: Live acoustique
2010: Ô Houria
2015: El Mutakallimun