Kanlı Nigar Müzikali Samsun’da Sahnelendi

Kanlı Nigar Müzikali
Samsun’da Sahnelendi
 
Samsun Devlet Opera ve Balesi (SAMDOB), "Kanlı Nigar" müzikalini ilk kez Samsunlu sanatseverlerin beğenisine sundu.
 
Kanlı Nigar, Geleneksel Türk Tiyatrosu'nun Orta Oyunu ve Gölge Oyunu’nda defalarca oyunlaştırıldı. Bu kez (farklı bir formda) müzikal olarak sahnelendi. Eser, Cem İdiz'in tamamıyla yeniden yaptığı müzik ve Özlem Belkıs'ın metni ile sunuldu.
.
Anonim bir öykü olarak Karagöz oyunlarında 17'nci yüzyılda ortaya çıkan Kanlı Nigar, bir tür halk güldürüsüdür. Kanlı Nigar, çocuk yaşta köyünden alınarak bir konağa verilen, çocukluktan  genç kızlığa geçişinde  erkeklerin tacizine maruz kalan bir kadının öyküsü..Oyun, güldürünün yanı sıra bir anlamda trajediyi de içerir.
 
Kanlı Nigar müzikalinde  İstanbul'da bir semte yeni taşınan ve içlerinde hiçbir erkeğin bulunmadığı bir aile anlatıllmaktadır.Hikâye 1900'lerin İstanbul'unda geçmektedir.
Semte yeni taşınan Nigar, kızı Letafet, kalfası Şetaret, besleme Nefaset ve dilsiz Ülfet, bohçacılık ve falcılık yaparak yaşamlarını sürdürme çabasındadır. Ancak mahalleli, bu yeni aileden hoşnut değildir; nedeni de evde reis görevini üstlenen bir erkeğin bulunmamasıdır. Mahalle sakinlerinden Haydar, bu ailenin başında bulunan Nigar'ı görür ve tanır. (Nigar, geçmişte Haydar'ın tacizine maruz kalmıştır) Haydar, bu durumun mahalleli tarafından öğrenilebileceği kuşkusuyla, ailenin mahalleden uzaklaştırılması için türlü oyunlar deneyecektir. Bir de geçmişte alacaklı oldukları iddiasıyla ortaya çıkan Laz ve Acem de alacaklarını tahsil etmek adına olaya karışacak; işler büsbütün sarpa saracak; sonuçta, kadının fendi erkeği yenecektir.
 
Kanlı Nigar'ın metin yazarı Özlem Belkıs'ın eserle ilgili değerlendirmesi şöyle:
 
"Kanlı Nigar adlı anonim öykü, kadın ve erkek figürleri karşı karşıya getiren eğlenceli yapısı gereği tiyatroda olduğu gibi sinemada da beğenilerek farklı yazarlarca kullanılmış bir anlatıdır. Eseri tiyatro formunda yazan Sadık Şendil, bu metinlerin en popülerlerinden birini üretmiştir. Sadık Şendil'in yazdığı metin ile benim yazdığım müzikal metin arasındaki tek bağlantı, her ikisinin de anonim hikayeyle olan ilgisidir. Şendil'in metninde Nigar ve beraberindeki kadınlar hafifmeşrep veya yaşamlarını bedenleriyle kazanan kadınlar olarak ele alınmakta iken, benim ürettiğim metinde, bohçacılık yaparak geçimlerini sağlayan, iyi bir mahallede oturmak istedikleri için de bu durumu gizlemek zorunda kalan kadınlar olarak anlatılmaktadır.
Ayrıca; olayın geçtiği ve müzikale temel ortam oluşturan mahalle, ne geleneksel anonim Kanlı Nigar anlatısında ne de aynı adı taşıyan diğer metinlerde vardır. Kanlı Nigar müzikalinde anonim öykü kullanılmışsa da bugüne dair göndermeler, mahalle kavramına atıflar, kadın erkek ilişkilerindeki ayrıntılar tamamen özgündür. Şarkı sözleri her iki perde için tamamen simetrik olarak, karakterler ve sesler bağlamında dramatik denge gözetilerek tasarlanmış ve yazılmıştır."
 
Cem İdiz'in bestelediği, Haldun Özörten'in rejisörlüğünü üstlendiği müzikal İzmir ve Ankara operalarından sonra Samsun Devlet Opera ve Balesi'nde sahneye konuldu.
 
Samsun Devlet Opera ve Balesi'nin sezonun son prömiyeri olan "Kanlı Nigar" müzikali izleyenlerden büyük beğeni aldı.
 
Samsun Devlet Opera ve Balesi'nin sezonun son prömiyeri "Kanlı Nigar" müzikali son kez 26 Mayıs Cumartesi günü saat 15.00'te Samsun Atatürk Kültür Merkezi Aydın Gün Sahnesi'nde sanatseverlerle buluşacak.
 
 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir